vrijdag 9 september 2011

Callsign PA2JG

De Tuinbouwbuurt wordt meestal het Rode Dorp genoemd. Toen ik hier pas woonde, verkeerde ik in de veronderstelling dat de bijnaam te danken is, aan het de politieke voorkeur van de bewoners. Echter dit bleek niet het geval te zijn. De naam het Rode Dorp heeft betrekking op de rode stenen en pannen waarmee het buurtje rond 1920 is gebouwd onder de rook van de Friesche Vlag of Coƶperatieve Condensfabryk. Het buurtje viel altijd onder het beheer van Woningbouwvereniging Patrimonium en is altijd keurig onderhouden. Een broeinest van linkse activisten heb ik nooit gesignaleerd.

Op een ochtend werd er achter mij in de Kwekerijstraat een hoogwerker afgeleverd. Buurman Jelle had voornemens de antenne die al sinds jaar en dag tegen zijn huis geschroefd staat, op te knappen. Het betreft een drietraps telescoop antenne die ik eigenlijk nog nooit in uitgeschoven staat gezien heb. De antenne is een belangrijk baken voor me. Het Rode Dorp is niet groot maar de straatje lijken erg op elkaar. Vooral toen ik hier pas woonde was het handig. Ingeklapt steekt hij nog een end boven het huis uit. De geplande werkzaamheden waren kennelijk te ingrijpend om met de ladder te verrichten. Vandaar de hoogwerker. Jelle is radiozendamateur. Hij heeft hier voor een officiƫle vergunning.
Ondanks dat ik voor een radiostation werk, weet ik weinig van het technische gedeelte. Als jongetje heb ik ooit een kristalontvanger in een jampotje gemaakt. Doormiddel van een oordopje kon je er merkwaardige piepjes en ruistonen mee ontvangen. Soms zelfs wat vage stemgeluiden. Een magisch gebeuren dat erg op mijn fantasie werkte. Eindelijk contact met verdwenen beschavingen of het buitenaardse. Verder dan dit technische hoogstandje ben ik nooit gekomen. Als Jelle het over kilohertz heeft of andere technische termen gebruikt, knik ik wel begrijpend maar snap het niet. Dat hoeft ook niet. Het zou iets af doen aan de magie.

In overleg met Jelle heb ik muziek van de Shadows gebruikt.

1 opmerking:

  1. Jelle Geertsma, De rode Havik..tjonge dat is een tijd geleden. Ontzettend leuk om dit weer eens te zien. Ik woon de vroeger in de Tuinbouwstraat, en kwam, als klein jongetje van een jaar of 12, vaak bij je over de vloer. Samen met Arie " klompenboer" was het een mooi stelletje bij elkaar. Hele dagen, op de kleine kamer, heb je me toen aangestoken met het radio virus. Ik noem het nog steeds " mijn gouden tijd" Oja..Ik ben Jan Spoelstra. Woonde toentertijd op nummer 22, misschien herinner je mij nog wel.
    Hoe is het nu eigenlijk met je?
    Als je het leuk lijkt moeten we maar eens mailen, want zenden doe ik al heel lang niet meer.;-) janspoelstra@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen