vrijdag 16 september 2011

De Koninklijke Parade tijdens het Hofstadfestival, 10 september 2011


Leeuwarden wil zich profileren als hofstad. Hiervoor werden een aantal evenementen aan elkaar gekoppeld die de naam Hofstadfestival kregen. Een van de evenementen betrof  de Koninklijke kostuumparade. Een kleine 100 historische Koninklijke figuren werden per praam door de binnenstad gevoerd. Nu zie ik Beatrix niet zo snel op een boerenpraam onder de Leeuwarder bruggen en pijpen tuffen. Maar Marijke Meu en Anna van Hannover vonden dat kennelijk geen punt. Ook Prins Bernhard had ik niet zo snel onder de Brol verwacht. 
De kostuums waren prachtig gemaakt. Het vervoer per Praam vond ik minder. Het had iets komisch. De kleine pramen volgepropt met Koninklijke figuren. Maar ik ben geen monarchist, alhoewel ik Beatrix wel een jofel mens vind. Wat ik een beetje tegen het Koningshuis heb is, dat het de enorme verschillen tussen rijk en arm accentueert. Friesland is nooit een van de rijkste provincies geweest. In de tijd van de stadhouders was er diepe armoede in Leeuwarden. Dan komt de pracht en praal van het Stadhouderlijkhoof me vreemd over. Ook het idee dat het Keramiekmuseum, het Princessehof ooit het woonhuis van Prinses Louise van Hesse was met als achtertuintje de huidige Prinsentuin. 
In Wikipedia staat het volgende over haar. "Door haar aardige karakter werd ze in Friesland heel populair. De bevolking gaf haar het koosnaam Maaike Muoi (muoi is het Friese woord voor tante) Deze bijnaam leeft nu nog steeds voort. Tevens is het verhaal bekend dat ze in haar draagkoetsje vaak door de straten van Leeuwarden ging. Ze wierp dan steevast suikergoed naar de joelende straatjeugd". Dat is dan wel weer lief. 
Marijke Meu voer ook mee op de parade, maar eigenlijk herkende ik alleen Napoleon met zijn beeldschone vrouw Josphine. Een mooie parade. Maar die pramen.
Marijke Meu

De gebruikte muziek is van Abel Korzeniowski en komt van de CD Tangerine beach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten