dinsdag 30 augustus 2011

De Ecokathedraal bij Mildam

De dorpeling aan wie ik de weg naar de Ecokathedraal vroeg, antwoordde dat het wel aardig was. Niet zonder minachting mijn kant opkijkend, vervolgde hij met “als je er van houdt”. Hij wist nog te vermelden dat hij vroeger les had gehad van Louis le Roy, de landschapsarchitect die de Ecokathedraal aan de IJnzenlaan heeft gemaakt. Le Roy woont kennelijk nog in de buurt van Heerenveen. Hij moet nu rond de 85 zijn.
Bij de kathedraal was niemand. Het terrein is 24 uur per dag toegankelijk. Bij de ingang staat een bord met de vermelding dat betreding geheel op eigen risico is. Overigens de enige vermelding die ik kon vinden. Geen aanduiding met waar het overgaat of wat het is? Geen bordjes parkeren, wc, terras of andere truttigheden waar toeristen op afkomen. Niets van dat. Zalig. Er was zelfs geen bankje te vinden. Wat de Ecokathedraal precies inhoud, is me nog steeds niet al en geheel duidelijk. Ook de kunstenaar zelf geeft geen sluitende omschrijving. Een project in ruimte en tijd. Mooi. Maar zegt niets. Een werkplaats waar langdurige processen tussen mens en natuur kunnen worden bestudeerd. Dat wil ik geloven. De natuur kan er naar hartenlust voort woekeren. Ik hou het erop dat het een bijzondere en vooral geheimzinnige plek is. En dat Louis le Roy er een uniek bouwsel heeft neer gezet.
Het beheer van de Ecokathedraal is in handen van Stichting TijdDe webstite van de Ecokathedraal is www.ecokathedraal.nl





De gebruikte muziek is o.a. van Jon Hopkins

3 opmerkingen:

  1. Een aardig verhaal. Meer informatie over de achtergrond van de ecokathedraal vindt u op http://www.stichtingtijd.nl . Mag ik 2 foto's gebruiken (met naamsvermelding) op de website http://www.ecokathedraal.nl ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Peter, ik zal de URL van stichting de tijd er bij plaatsen. www.ecokathedraal.nl heb ik al onderaan al bij de links geplaatst. Is prima als je foto's wilt gebruiken. Succes met de stichting.
    Dirk de Bood

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel. Zal binnenkort 2 foto's op onze site plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen