vrijdag 12 oktober 2012

Goutum heeft het!

Toen ik in mijn video-archief naar beelden van Goutum zocht, trof ik alleen winterse beelden aan. Het ijsbaantje in de sneeuw met op de achtergrond de Agneskerk, levert al snel fraaie winterse beelden op. Maar voor een atelierroute in oktober heb je er niet zoveel aan. Ik moest dus nieuwe opnamen maken van de kerk met de oude kastanjebomen en het monument van de Wiardastate die daar ooit gestaan heeft. Het mooiste en oudste stukje van Goutum. Verder bestaat het dorp uit nieuwbouw wat ik minder vind.


De deelnemers aan de route waren voorzien van een rode vlag voor de deur. Dat scheelde een hoop gezoek. Overal waar je een vlag zag, kon je naar binnen. Aan het hoge aantal deelnemers aan de route blijkt dat de kunstnijverheid en huisvlijt zich in Goutum tot ongekende hoogte heeft ontwikkeld. In bijna iedere straat was wel één of meerdere vlaggen zichtbaar. Nu heb ik een bepaald stereotype beeld van een kunstenaar op het platteland. Oud vervallen boerderijtje, baard, sculpturen van lege wijn flessen. Maar vervallen boerderijtjes zijn er niet in Goutum  Op een enkele na, bewonen alle deelnemers een nieuwbouw woning. Het bezoek was in veel gevallen welkom in de huiskamer waar de familieleden van de kunstenaar enigszins ongemakkelijk kijkend met een blik van dat hebben wij weer, op de bank zaten. Eigenlijk zou je evenement vaker dan één keer per jaar moeten organiseren en uitbreiden met bijvoorbeeld bijzondere verzamelingen of hobby’s. Mensen die mooie dingen maken willen dat best graag laten zien aan het volk. En voor het volk is het een boeiende en leerzame zondagmiddag besteding. Zoiets. 
 gebruikte muziek: Bill Frissel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten