vrijdag 19 oktober 2012

De Leeuwarder Piraten

Wie tussen 12.00 en 14.00 uur in Leeuwarden langs een bouwput fietst, heeft een goede kans een piratenhit uit de bouwlocatie te horen komen. Bij de lokale omroep is het piratentijd. Menig bouwvaker eet zijn middag boterham met de muziek van Radio Viking of Paradise. De Leeuwarder Piraten hebben sinds 2000 voor de legale studio van Mercurius gekozen boven het riskante illegale zenden. De boetes werden te hoog was de algemene klacht. Het Agentschap Telecom waakt over het gebruik van de ether. Ze verstrekt licenties voor het gebruik van de ether en spoort overtreders op.

Net als veel piraten houden ook de Leeuwarder Piraten de traditionele einde jaar marathon. Voor het goede doel. Bij Mercurius was dat altijd een gezellige periode. Rond de kerst startte de redactie van Mercurius de marathon op en op 1 januari namen de piraten het over. Ik heb me laten vertellen dat de traditie voortkomt uit het gegeven dat de opsporingsambtenaren dan kerstvakantie hebben en thuis onder de kerstboom zitten. Dat zou best eens kunnen. Maar om er 2500 euri boete voor riskeren en in beslag name van je zender. Trouwens als jongetje onderhield ik een kabelnetwerk van aan elkaar geknoopte stukjes elektradraad. Hiermee voorzag ik buurkinderen van muziek van mijn Philips bandrecorder. Misschien iets voor verstokte piraten. Je hebt niet zo een groot bereik maar je buren kun je er wellicht mee verblijden. Veel piraten stappen dan ook over op het internet. Maar of je dan nog piraat bent?
Pieter (Paradise) in de Mercuriusstudio in de Bagijnestraat tijdens de marathon van 2007


Geen opmerkingen:

Een reactie posten