vrijdag 9 maart 2012

De overval

De heer Fokkema heb ik ontmoet tijdens het maken van een dagboekaflevering over de bijenstal aan de Potmarge. Ongeveer een jaar geleden. Daar vertelde hij mij onder andere dat hij in 1944 bevrijd was door het verzet uit het HvB van de Blokhuispoort. Deze verzetsactie kreeg later de naam ‘de Overval’. Ik sprak toen met hem af dat ik van zijn verhaal een dagboekaflevering zou maken. Dit werd een beetje op de lange baan geschoven. Tot ik afgelopen woensdag het Blokhuispoort Museum bezocht. De 88 jarige vertelt daar aan het publiek over zijn bevrijding uit Duits gevangenschap.
In 1962 is er een speelfilm gemaakt over deze overval. Ik heb er wat fragmenten uit gebruikt. Het liep mooi parallel aan het verhaal van meneer Fokkema. Ik heb de film ergens rond 1965 gezien met mijn toenmalige schoolklas in de bioscoop de Cinetol in Amsterdam West. Alwaar nu een meubelgigant gevestigd is.

Mensen die het verhaal van de heer Fokkema zelf willen horen of vragen hebben, kunnen terecht in het Blokhuispoort Museum aan het Blokhuisplein op woensdag en vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur. En op zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten