zaterdag 2 april 2011

De Friese Modelbaan Club

Marklin was het beste merk treinen voor een modelspoorbaan. Dan had je nog treintjes van het merk Fleischmann. Bij ons in de buurt waren er verschillende mensen die op zolder een modelspoorbaan hadden. Soms over de hele zolderverdieping. Met uit of inklapbare emplacementen. Zelf had ik een treintje van het merk Trix. Trix was wat goedkoper. Het betrof een starterspakket met voldoende rails om een ronde baan te maken en slecht 4 of 6 stukken rechte rails. Zodat de mogelijkheden beperkt waren. Het lag in de bedoeling op er in een later stadia meer rails, wagons en spoorovergangen bij te kopen. Zover is het nooit gekomen. Ik had een wat destructief karakter en schuwde het experiment niet. Mijn interesse ging ook uit naar de binnenkant van het locomotiefje zodat de het geheel al spoedig was ontleed of anderzijds grondig was teruggebracht tot elementaire onderdelen. Het rondjes rijden vond ik niks. Er moesten vooral veel botsingen en ongevallen plaat vinden. Mijn interesse ging meer uit naar de scheikundedoos. Groenige borrelend papjes en merkwaardige sulfaat groeisels vond ik interessanter. Met name het explosiegevaar boeide me, uiteraard. De Trix kreeg dan ook te maken met terroristische aanslagen en ander ongerief waartegen het treintje niet bestand was.
De Friese Modelbaan Club  is de grootste modelspoorclub van Noord-Nederland. In het clubgebouw is een ruimte van 36 x 11 meter helemaal volgebouwd met trein emplacementen. Uiteraard was alles in druk bedrijf. Trots van de club was duidelijk de oude watertoren die ooit bij de Schrans gestaan heeft. Hij was ook prachtig gemaakt. Inderdaad merkte een clublid op dat het eeuwig zonde is dat het bouwsel gesloopt is. Het hekenbare gedeelte, dus het oud Leeuwarden vond ik het leukste. Leuker dan de bergdorpen waar de trein zich door tunnels van beboste bergen baant. Maar ook prachtig. Leuke hobby. Volgend jaar maar is kijken hoe het met oud Leeuwarden staat.

De muziek is een beetje een allegaartje ik heb iets van Doc Watson & David Grisman gebruikt en een oud nummer van John Mayall. En een klein stukje is afkomstig van Nina Simone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten