vrijdag 25 maart 2011

Nomen Nescio

Nomen nescio (NN) is een Latijnse uitdrukking die betekent ik weet de naam niet of informeel naam onbekend. Dit heb ik geleerd op de rondvaart per praam, die in het kader van de Dag van de Zorg (zaterdag 19 maart 2011) werd georganiseerd door ZIENN. Nu wist ik wel dat de Terp het tehuis voor dak- en thuislozen haar naam een poosje terug veranderd had in ZIENN, maar ik had er nooit bij de betekenis ervan stil gestaan. Het staat dus voor Zie de anonieme mens of iets dergelijks.
Het was een mooie rondvaart met stalend weer. Per praam werd er langs de ZIENN locaties gevaren met een explicatie bij monde van o.a. directeur Kees van Anken. Een leuk alternatief voor een zorginstelling die de deur niet open wil zetten in verband met de privacy van de bewoners. Bovendien lopen er genoeg dak- en thuislozen in het wild rond in Leeuwarden. Er waren in de stad trouwens weinig zorginstellingen die aan de dag mee deden. Terecht. Ik denk dat het al snel uitloopt in aapjes kijken. Om toch iets over het werk te kunnen vertellen was de praamtocht een prima alternatief.
De gebruikte muziek is van Ludovico Einaudi. Het nummer heet Andare. Andare is Italiaans voor ‘gaan’. Gaan in de zin van recht voor uit in tempo. En dat gingen we wel in de praam. Ik had het al eens eerder gebruikt voordat ik aan internet versie van het dagboek begon. Maar ik vond het goed passen bij de rondvaart.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten