vrijdag 13 april 2012

Ganzenborden

De populatie wilde ganzen is  de afgelopen jaren toegenomen. Dit jaar is dat opvallend. Nu zie ik ieder jaar wel een toename of afname van een bepaalde vogelsoort. Vorige winters zag het letterlijk zwart van de waterhoenen, die dit jaar weer in mindere mate aanwezig zijn. Dat wisselt dus nogal, om mij onduidelijke reden. Ook heb ik deze winter minder kuifeenden gezien en er zijn minder meeuwen in het overloopbekken aan de Kanaalweg. Normaal zwermt het daar van de meeuwen in de broedtijd. Dit jaar leek dat minder. Wel ganzen. De gans is zijn status van beschermde vogel kwijt. Sterker de ganzenpopulatie moet  de komende 5 jaar gehalveerd worden.

Ook in de Randstad rukt de wilde gans op. Daar zijn dan wel geen boeren die er last van hebben maar vormen ze weer een risico voor de luchtvaart en het verkeer. Altijd wat. Voor de liefhebber is er bij de wildslager volop aanbod. Ik heb eigenlijk nog nooit gans gegeten. Er zitten best dikke jongens tussen. Ze zien er ook smakelijker uit dan kip. Misschien toch eens proberen of zal ik het maar bij ganzenbord houden?
Ingrediënten
1 wilde gans, 3 goudrenetten, 2 gekookte aardappelen, 10 gehakte hazelnoten, 1 snee oud witbrood of paneermeel, 4 el gewelde rozijnen of abrikozen, ½ dl witte wijn, 150 g boter of margarine, maïzena, cocktailprikkers of keukendraad, zout en peper.
gebruikte muziek:
Johann Sebastian Bach
double

Los Lobos
canción del mariachi 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten