donderdag 8 december 2011

Occupy Leeuwarden


De regen en hagelbuien worden af en toe afgewisseld door een bleke zon, die laag aan de horizon staat. Aan de Lange Marktstraat is er ondanks het slechte weer alom bedrijvigheid in het onlangs opgerichte bezettingskamp van Occupy Leeuwarden Het hart van de Friese FinanciĆ«le wereld is bezet.
Een van de dingen die ik vergeten ben te vragen, was de achtergrond van de Occupyers. Maar op de website van Occupy Leeuwarden las ik dat er geen enkele politieke ideologie achter Occupy zit en de achtergrond zeer uiteenlopend is. De bewoners van het tentenkampement waren vriendelijk. Eigenlijk had ik verwacht dat de lokale kraakbeweging aan te treffen, maar dat was niet het geval.
De bezetters deden me aan de jaren ‘60 denken. De peacevlag in top en een bord dat opriep tot liefde. Gezien de bezuinigingen van dit kabinet had ik meer iets van de barricade op en revolutie verwacht, maar daar was geen sprake van. De website geeft aan dat Occupy geen linkse beweging is, maar een doorsnee van de samenleving, waarbinnen alle politieke stromingen zijn vertegenwoordigd. Het gemeenschappelijke is dat ze zich allemaal zorgen maken over de oneerlijke verdeling van macht en kapitaal. Dat laatste is dan wel weer links, dacht ik. De meeste VVDers zullen vast erg in hun nopjes zijn met de huidige verdeling.
Inmiddels trekken er winterse buien over het land en vraag ik me af of  hoe de tentjes het houden. Ook de vraag of dit  nu wel of niet een handige manier is om iets te doen aan de graaicultuur en de financiĆ«le-crisis of God moge weten in welke crisis we zitten, speelt op het moment. In Amsterdam wordt het tentenkamp voor het grootste gedeelte ontruimd en de winter moet nog beginnen.


De gebruikte muziek: The Cracow Klezmer Band en het komt van de CD the Warrior. Wat dan wel weer toepasselijk is.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig initiatief! Denk alleen dat vrijwilligheidswerk bij bejaarden meer effect heeft. Zo te zien is er tijd genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag mij dan toch af waar de actievoerders van leven en/of ze geen sollicitatieplicht hebben oid.Hebben ze nu echt niets beters te doen????

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sommige mensen durven tenminste een risico te nemen. Hadden we meer van moete hebben, dan hadden we ook niet zn verrotte wereld gehad. Helaas teveel ballozen zoals hierboven.

    BeantwoordenVerwijderen