woensdag 22 september 2010

Open Monumentendag 2010

Het was een hele sjouw op zaterdag 11 september. De open monumentendag was meer een monumentenroute. Goed bezocht overigens. Stegen en met name de binnenterreinen waren opengesteld voor publiek. Nu ben ik dol op stegen en binnenterreinen, dus het was geen onbekend gebied voor me. Vooral natuurlijk het Harmoniekwartier. Het stukje Leeuwarden waar we al jaren over in de krant lezen dat het opgeknapt wordt, maar dat nooit opgeknapt is. Het is het terrein van graffitispuiters en dak- en thuislozen. Het heeft een bepaalde charme en voor mij hoeft het niet opgeknapt te worden. Ik vind het Harmoniekwartier in hoge mate fotogeniek.

Vooral in het voorjaar als de reuze berenklauw -onuitroeibaar voor de gemeentelijke groendienst- weer de kop op steekt.

Het was een beetje wereldvreemd om er groepen mensen met een plattegrond of een fototoestel op hun buik te zien rond lopen. Leuk aan de route waren de binnenplaatsen in de Bagijnestraat. De Kaatsbaan had ik nog nooit eerder gezien, alsmede de tuinen achter de huizen die voor de dag toegankelijk waren. Overigens was er die dag een ook een shantyfestival in de stad. Op iedere hoek van de straat stond een koor te galmen. Het was gezellig. Dat moge duidelijk zijn. De gebruikte muziek is de soundtrack uit de film The burning plain.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten