donderdag 16 september 2010

Een nikkelen kwartje

Deze zomer werden aan het Ruiterskwartier de restanten van de Wirdumerpoort opgegraven. Ze zijn kortstondig onderzocht door archeologen. Er bleek alsmede een 16de of 17de eeuws stukje trottoir opgespit te zijn. De trottoirstenen zijn op initiatief van Groen Links uit de oude fundamenten gehaald en zijn ergens opgeslagen, teneinde ze ooit ergens te herplaatsen De restanten zullen verder verdwijnen onder een winkelkelder die aan of in het nieuwe Friesmuseum komt. Waar het museum precies komt is me volslagen onduidelijk. Vooralsnog zie ik uitsluitend winkels en flats. Maar misschien komt het nog. Een ontdekking van meer persoonlijker aard is de oude van Houten chocoladerepenautomaat in.de Sint Frederiksteeg. Vlak bij de Nieuweburen. Ik kwam hem plotseling tegen op een zondagse fietstocht. Naar eigen inschatting moet hij daar minstens 50 jaar hangen. Onder de laag roest, kun je nog lezen ‘een nikkelen kwartje’. Het nikkelen kwartje kwam in 1948 in omloop. Dus dat het ding er hangt sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw, lijkt me een correcte inschatting. Ik kan me herinneren dat ik in de jaren 50, 2 dubbel zoutjes kocht voor een cent. Een nikkelen kwartje of een van Houtenreep ging toen ver boven mijn butget. Overigens heb ik voor deze aflevering opnamen gemaakt vanaf de Bonifatiustoren. Hele klim, maar altijd de moeite waard. De gebruikte muziek is van het Kronos quartet en komt van de CD Pieces of Africa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten