donderdag 4 april 2013

De Versiering


In geval van zware storm is het in Leeuwarden raadzaam binnen te blijven. Niet alleen rondvliegende dakpannen vormen een risico, maar ook de oude geveltjes met al het beeldhouwwerk lijken me niet te vertrouwen. Ook kan ik me nog levendig de rondzeilende platen natuursteen van de Achmeatoren herinneren. Alles wat omhoog gaat komt ook weer naar beneden. De vraag is alleen wanneer en hoe?

Nu zien de meeste gevels er gelukkig wel stevig uit. Er zit meestal een huis aanvast. Maar er zijn ook gevels die er alleen als decor bovenop staan, overeind gehouden door een stalenconstructie. Zoals de gevel met de kop Mercurius aan het Naauw. Het is een prachtige gevel maar ik zou er met windkracht 10 niet graag onder lopen. Alleen de kop die op het winkelend publiek neerkijkt, weegt volgens mij al 100 kg. Mercurius komt trouwens veelvuldig terug op de gevels. Het beursgebouw ãlleen al heeft er twee. Elders komen de vleugels van de helm terug in deurposten en schilderingen. De God van de handel en winst is kennelijk al sinds eeuwen verbonden met de Fries hoofdstad.
Naast de bekende trap- en klokgeveltjes zijn er tal van andere merkwaardige ornamenten en dakversieringen in de stad. Balustrades, pilasters, kunstige daklijsten met engelen en leeuwenkoppen. Je vraagt je wel eens af wat die dingen in vredesnaam op een huis doen. Als eigenaar moet je het natuurlijk onderhouden om er voor te zorgen dat het zaakje niet naar beneden stort als het hard waait. Maar het geheel maakt wel de stad. Alleen bij storm moet je uitkijken.
Een bijzondere ontdekking bij deze aflevering zijn de tegeltableaus aan de Emmakade. Ik fiets  er bijna iedere dag langs en had ze wel gezien, maar ze zitten te hoog om rustig te bekijken. Alleen met de zoomlens van mijn videocamera kon ik ze dichterbij halen. Het bleken schitterende tableaus. Jugendstil of art nouveau. Jammer dat die dingen zo hoog hangen. Zo heeft niemand er eigenlijk iets aan. Op de beelden van mijn videocamera is ook te zien dat het plateel beschadigd is. Jammer. Het mooiste geveltje vond ik de eerdergenoemde Mercuriusgevel. Jammer dat dit soort beeldhouwwerk niet meer voorkomt in de hedendaagse architectuur. Met een paar gebeeldhouwde leeuwen of engelen had het nieuwe Fries Museum er vast een stuk vrolijker uitgezien.
gebruikte muziek:
Robert Fripp, Brian Eno: ringing beat
Johann Sebastian Bach: concerto for harpsichord in f minor - largo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten