vrijdag 6 januari 2012

Oud en Nieuw en de Duik

De voorlaatste Nieuwjaarsduik was die van januari 2010. In januari 2011 werd de duik afgeblazen. De burgers mochten wegens ijsvorming niet in het water springen van onze burgervader. Hoewel ik er zelf geen liefhebber van ben verkeerde ik in de veronderstelling dat het aardige van de Nieuwjaarsduik nu juist het even rond dobberen tussen de ijsschotsen betrof, maar dat bleek niet het geval te zijn. Behoudens een enkele dwarspisser ging er niemand te water. Maar de opkomst voor de duik was dit jaar groot. Maar liefst 60 gegadigden gingen te water aan de Singelstraat.
Net als voorgaande keren heb ik stelling genomen aan de Prinsentuin kant. Dus aan de overkant. Het is een prima plekje. Minder druk en je kijkt frontaal op de menigte en springplaats. Eigenlijk moet de sprong met 2 camera’s gefilmd worden. Ook eentje aan de Singelstraatkant. Bij het bestuderen van beelden van derden, die aan die kant gemaakt zijn, zie ik de beperkingen. En de reden waarom ik aan de overkant sta. Aan de Singelstraatkant kun je de sprong zelf niet goed filmen. Het is er te druk. Er gaat dus altijd een fotograaf voor je staan. Dat zie je hier gebeuren. Fotografen zijn takkelijers. Het beste zou zijn om de fotograaf subiet in het water te duwen. Tenslotte is het de Nieuwjaarsduik. Wat je daar wel weer goed kunt filmen zijn de duikers die uit het water klimmen en hun reacties en/of staat van onderkoeling. Dat mis ik dan weer aan de overkant.
Het gemeentelijk vuurwerk bij de Oldehove heb ik dit jaar vanaf de Verlaatsbrug gefilmd. Vlak bij het kamp van Occupy.

De gebruikte muziek onder het vuurwerk is de Winter uit de Vierjaargetijden van Vivaldi

Onder de Nieuwjaarsduik hen ik naast de muziek van het daar op praam aanwezige en onvolprezen Dweilorkest, ook muziek van het Kronos Quartet gebruikt. Van de CD Caravan het nummer Misirlou twist.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten