maandag 31 mei 2010

Het Fries Straatfestival 2010


Het Fries Straatfestival is een bijzonder evenement. Het ging dit jaar om de negende editie van het nieuw Fries Straatfestival op 28, 29 en 30 mei. Maar het festival is ouder. De organisatie is nu 9 jaar in handen van de Harmonie. Zolang ik in de Friese hoofdstad woon, was het er. En dat is 25 jaar. Ik herinner me dat er op de bewuste datum uit alle hoeken en gaten van de stad, mensen in clowns of aanverwant kostuum te voorschijn kwamen. Leeuwarden is dan het podium voor boeren, burgers en buitenlui die als hobby, theater of muziek maken hebben. Geliefd tot diep in de provincie.

Het enige nadeel is, dat je bijna niets kunt waarnemen vanwege de hordes mensen die op het spektakel afkomen en die het rustig kijken naar een voorstelling onmogelijk maken. Om die rede ben ik vroeg gegaan. Zaterdag begon het al om 12 uur op het Oldehoofsterkerkhof. De zondag daarop was het slecht weer en begonnen de activiteiten om 14.00 uur. Eigenlijk vindt ik één dag straatfestival wel genoeg. De derde dag heb je zo iets van, hee… daar zijn ze weer.

Maar het was leuk. Het is een verademing dat er gelukkig nog mensen zijn die volslagen zinloze apparaten en dingen maken. Ik ben door het woud van staal gelopen. Pleuris herrie. Hoe mensen op het idee komen om zoiets zwaars en kolossaals te maken en het dan nog helemaal naar Leeuwarden slepen ook. Enfin alle hoop is nog niet verloren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten